Sähkömarkkinoilla monenlaista tarjoajaa

Artikkeli

SÄHKÖN MYYNNISSÄ MONENLAISTA TOIMIJAA

19.03.2020 14:06

 

Sähkölaskusi koostuu kolmesta osasta. Maksat käyttämästäsi  sähköenergiasta,     sähkönsiirrosta sekä lakisääteisistä veroista. Sähkön siirtoa et voi kilpailuttaa, koska paikallinen verkkoyhtiö vastaa sähkön jakelusta omistamansa verkon alueella kaikille asiakkaille. Verojen osuuteen ei myöskään voi vaikuttaa, niiden suuruus määritellään poliittisessa päätöksen teossa.

Sen sijaan käyttämäsi sähköenergian voit kilpailuttaa. Sähkön myynti vapautettiin kilpailulle jo vuonna 1998 ja näin ollen voit ostaa käyttämäsi sähkön miltä tahansa myyjältä mistä päin Suomea tahansa. Sähköä myyviä yhtiöitä on Suomessa useita kymmeniä ja ala elää koko ajan voimakkaassa murroksessa; myyntiyhtiöt saattavat muodostaa yhteenliittymiä ja markkinoille myös tulee ihan uusia myyntiyhtiöitä. Nämä uudet yhtiöt ovat yleensä pelkästään sähkön myyntiin keskittyviä toimijoita, joilla ei ole missään päin Suomea sähköverkkoa hoitovastuullaan.

Sähkön myynti on ala, jossa kilpailu on kovaa. Sinullekin on varmaan soitettu ja tarjottu sähkösopimusta puhelimitse? Olet saattanut pyytää lähettämään tarjouksen kirjallisena, mutta asia pitää päättää puhelun aikana. Tarjous on voimassa vain hetken. Tämä on tilanne, johon monet kuluttajat kertovat päätyneensä. Sähkönmyyntisopimus on saattanut syntyä, vaikka et mielestäsi ole edes tarjousta hyväksynyt.

Sähkön toimittajan on lain mukaan lähetettävä kirjallinen vahvistus sopimuksen sisällöstä kuluttajalle. Asiakkaalla on myös 14 päivää aikaa perua etämyynnissä syntynyt sopimus, joten jos koet tulleesi harhaan johdetuksi, ehdit vielä toimia. Ilmoita sopimuksen peruuntumisesta myyjälle ja verkon haltijalle kirjallisesti, jolloin myyjän vaihtoa ei toteuteta.

Sähkön siirtohinnat puhuttavat tällä hetkellä laajasti ihmisiä. Eräät sähkönmyyntiyhtiöt ovat lähteneet markkinoimaan palvelusopimuksia, joissa tarjotaan asiakkaalle palvelua, jolla optimoidaan kuluttajan sähkönsiirtosopimus. Tämä palvelu on harhaanjohtavaa markkinointia, koska verkkoyhtiöt kertovat itsekin mielellään asiakkaalleen eri vaihtoehdoista sähkönsiirrossa. Ota siis yhteyttä suoraan verkkoyhtiöösi ja kysy rohkeasti, mikä siirtotuote on juuri sinun sähkön kulutukseesi sopivin vaihtoehto sähkön siirrossa.

Sähköenergiasopimusta solmiessasi kannattaa myös kiinnittää huomiota yhtiön taustoihin. Kuinka kauan yhtiö on toiminut Suomen markkinoilla?   Minkälainen           omistuspohja yhtiöllä on? Saatko yhteyden asiakaspalveluun, jos ongelmia ilmenee? Onko yhtiöstä tehty kanteluita kuluttajaviranomaiselle? Pistorasiastasi tulevan sähkön laatu ei riipu toimittajasta, mutta asiointiin liittyvässä palvelun laadussa on monenlaista tasoa. Lisäksi laskutuksen läpinäkyvyydessä on monella yhtiöllä toivomisen varaa. Arviolaskutukseen perustuva laskutus alkaa olla mennyttä aikaa, koska nykyään kulutuksesta saadaan tiedot reaaliajassa ja laskutus perustuu todelliseen käyttöön.

IMG-20200319-WA0001 (2).jpg

Minna hoitaa Outokummun Energian asiakaspalvelussa mm. sähkösopimuksiin liittyvää  päivittäistä asiointia.

 

Kuluttajalla on muuttuvassa sähkömarkkinassa entistä suurempi vastuu omista valinnoistaan. Puhelimessa hyvältä kuulostava, edullinen sopimus voikin paljastua sisällöltään toisenlaiseksi. Jos sopimus on tehty määräaikaiseksi ja 14 päivän peruutusaika aika on ehtinyt umpeutua, on sopimuksesta irtaantuminen käytännössä mahdotonta.